Friday 10 May 2013

Kuman Seberang Laut Nampak, Gajah Depan Mata Tak Nampak ?


Assalamualaikum awal kalam. So, sila lah jawab salam iza tu. :)

* * *

Kuman Seberang Laut Nampak, Gajah Depan Mata Tak Nampak ? Ha. Nampak tajuk iza tulis tu..hehe tak nampak nak bagi GAJAH depan mata!

Actually, iza sangat2 tergerak nak update pasal status tu..dalam blog, laman social fb, tweet dan you tube. Bukan apa, iza nak bagitau umum supaya share la sikit2 apa hat tak betul. Apa hat betul. [ecece da jadik Ustazah Bahiyah dah aku!] hehe

* *

Masuk Topic.

Pertamanya, iza nak mintak maaf kalau pasal update ni sangat mengguris hati kalian. Keduanya, iza tergerak sangat nak update jugak entri ni selepas apa yang terjadi kat iza dan kawan2. Sesungguhnya tak kisah pun tapi nak terangkan apa yang perlu anda ketahui.


Allah s.w.t ada berfirman ::

'Wahai orang yang beriman! Janganlah kebanyakan daripada sangkaan(supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat)sudah tentu kamu jijik kepadanya. (patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah;sesungguhnya Allah Penerima taubat,lagi Maha Mengasihani.'


Surah al-Hujurat : 12

* *

Kadang2 situasi sebeginilah yang membuatkan sesetengah pelajar IPT merasakan bosan, bengang, tak suka tapi dalam masa yang sama bersyukur sebab ada mata2 yang melihat setiap tingkah laku kita. Tapi kalau setakat melihat tak apa, ini sampai mengata memang lain ceritanya. Tapi, ingat. Sekurang2nya benda2 macam ni lah yang menjadikan hidup kita indah sikit *kadang2. huhu

So, dengan bijak kita cuba berubah. Supaya tanggapan yang dilihat jauh berbeza dengan yang asli. Ya la, dengan harapan selepas ni tak ada lagi suara2 sumbang yang kedengaran. Iza oke, iza faham dan iza terima segala komen, cadangan, kritikan tapi kalau benda yang memang sah2 tak buat..tup2 ada suara kata buat. Ala..tak best la macam ni. Macam nak study pun rasa macam *think about it. Focus ? Memang taaak la! 


Macam mana nak ubah pandangan orang kat kita ? Ke kita sendiri hat kena berubah ?


Hampa jawab sendiri la. Besaq2 pandai pikiaq la hampa. :)

* * *


Tuptup, tergerak nak 'in the making of video. Alhamdulillah bideo yang dihasilkan baru siap. [aku pun tak tau apa aku merapu dalam bideo aku tu..] hihi Tapi sekurangnya boleh share rasa ringan sikit kepala otak and nak off topic ni then focus study. Study. Study! Yarrggh! 


Sila lah view video yang bertajuk 'Kuman & Gajah iza tu. Iza tak detail sangat, iza just simple dan bagi point2 penting ja la. In sha Allah kalau nak panjang2 sila bukak sesi ceramah. Ha..sekali iza start potpet jenuh hampa nak dengar. 


* *


Abdullah ibnu Abbas r.a. mengatakan  ::


:: Janganlah engkau berbicara tentang sesuatu sebelum engkau mengetahui saatnya yang tepat sebab mungkin orang berbicara tentang sesuatu yang penting baginya tetapi kerana dilakukan tidak tepat pada waktunya boleh menimbulkan hal-hal yang memalukan.


:: Janganlah engkau berdebat dengan orang yang sabar atau bijaksana dan juga dengan orang yang berperangai buruk sebab orang yang sabar tidak akan menghiraukan dirimu manakala orang yang berperangai buruk akan menyakiti hatimu.


* * *


Eh..dah lewat. *nanti iza update lain entri ni. Iza nak bergerak ke kuliah dulu ni. In sha Allah, jum berubah sama2..jum audit diri sama2. Allah..rahmati kami. Aamen!


Ni link video iza kat youtube. Atau page opis fb :)

http://www.youtube.com/watch?v=KygQkVjW0RM

https://www.facebook.com/pages/Izza-Asyma-SharingCaring/243247415686880

Sekian, wassalam w.b.t. *nanti iza update lagi entri ni. daaa!

No comments :