Thursday 30 May 2013

Ya Mesir, Aku Bernafas.. Episod 16, 'Bunga Kemboja


Ya Mesir, Aku Bernafas.. Episod 16, 'Bunga Kemboja

Diari : 10 Januari 2013 / Khamis

* * *

Assalamualaikum viewer! In sha Allah topic yang bakal iza share ialah tentang Bunga Kemboja. Hihi [gelak sopan tutup mulut]

Oke, normal hampa bila kita ada nick name atau panggilan manja kan ? Kalau Sofia jadi Sopi, kalau Iskandar jadi Is, haa normal la nick name meletop2 gitu..kan

So, bila saya mula belajar di negara timur tengah ni..banyak yang saya dapat baik dari ilmu mahupun pengalaman. Kononnya saya bole berbangga dengan nama2 Malaysia yang sangat indah itu. Mahu tidaknya, kalau orang arab tanya 'ma ismuki ?' saya jawab : ismi Zulaikha. Ha asal tiba2 aku jadi Zulaikha ni ? :) Sebab saya suka sangat dengan nama Zulaikha. Seorang lagi arab tanya, 'ma ismuki ? saya jawab 'ismi Maryam. Oh nama Maryam tu ialah nama ibu saya. Sekurangnya hari2 ingat kat ibu saya sebab hari2 orang arab panggil Maryam. So, seorang lagi arab tanya, 'ma ismuki ? ha..masa tu saya cam boring dengan nama Zulaikha dan Maryam tau, lepastu saya macam fikir la ish..nak buh nama apa ni ?

Lastly, ha..apa kata pakai nama bunga-bungaan. Baru nampak sweets gitu kan ?

So, saya pun guna la nama Bunga. emm nama bunga macam pendek sangat. Tambah sikit la..Bunga..em bunga apa ek ? Ha ! Bunga kemboja la ! Why Bunga Kemboja ? Actually saya sangat suka perkataan Kemboja. Nak pulak..kemboja memang sweets, warna putih dan yang paling best sekali kemboja selalu ada di mana ? Ha ? Kubur kan ? So, di situ saya akan selalu mengingati tentang mati. cewah. ehem2 yer tuan2 dan puan2 yer. Sekadar sedar diri suatu hari kita akan kembali.



Bukan tak suka nama penuh macam dalam IC. Suka. Tapi bila sebut nama penuh macam dalam IC, ada ja orang arab ni tegur..ha ismu murakkab ? ismu eh ? ma makna eh ? Arggg banyak tanya la pulak mak2 arab ni..dah bagitau nama komen bagai macam tu pulak. So, ambik kau Zulaikha, Maryam dan paling spesel Bunga Kemboja. 

Ada jugak nama saya dipanggil. Saya jalan buat tak tahu je, sekali saya berhenti. Eh ! tu nama aku la ! Zulaikha. Ha ambik kau, pandai sangat nak kenakan orang sekali kau terkena iza ui. Tersengih2 la saya, 'aiwah..aiwah..ana Zulaikha. Ana.. bla..bla..bla :) ekeke

Itulah ceritanya tentang bunga2ku itu. Bunga la sangat ~ in sha Allah semoga bertemu dalam entri dan episod seterusnya. Amin. Daaa ! View, like, comment ! Wassalam w.b.t 


No comments :